Tulburarea cu mișcări stereotipe

18.01.2022

Tulburarea cu mișcări stereotipe nu e doar o simplă "agitație" sau o formă de plictiseală. Este una dintre acele condiții în care corpul pare să-și spună povestea prin repetiție, mișcare și ritm propriu. Un copil care își flutură constant mâinile, își leagănă trunchiul în față și înapoi, își lovește capul de perete sau își mușcă mâinile nu face asta pentru că vrea atenție sau din obrăznicie. Adesea, o face pentru că așa se reglează. Așa își liniștește haosul intern, reduce un disconfort senzorial sau dimpotrivă își caută un plus de stimulare. Aceste mișcări repetitive apar devreme, uneori chiar înainte ca primul cuvânt să fie rostit. Sunt persistente, apar în contexte diverse, și pot afecta semnificativ funcționarea zilnică, siguranța sau viața socială a copilului.

Criterii de diagnostic – conform DSM-5

Pentru a pune diagnosticul de tulburare cu mișcări stereotipe, trebuie îndeplinite toate cele patru criterii de mai jos:

A. Prezența uneia sau mai multor mișcări motorii stereotipe, repetitive, aparent fără scop.

Acestea pot include:

  • fluturarea mâinilor,
  • legănarea corpului,
  • lovirea cu capul,
  • mușcarea propriului corp,
  • bătaia ritmică a membrelor sau a trunchiului.

Aceste mișcări nu au o funcție adaptativă clară și sunt adesea percepute ca stranii sau ieșite din comun pentru vârsta dezvoltării.

B. Comportamentul interferează cu activitățile sociale, academice sau alte domenii de funcționare, și poate duce la auto-vătămare.

Nu este suficient ca mișcările să existe, ele trebuie să aibă un impact negativ: copilul poate fi marginalizat, nu se poate concentra la ore, este expus riscului de rănire.

C. Debutul este în perioada timpurie a dezvoltării.

Mișcările apar, de regulă, în primii ani de viață, uneori chiar în copilăria timpurie. Faptul că sunt prezente devreme este o trăsătură definitorie.

D. Comportamentul nu este mai bine explicat de efectele fiziologice ale unei substanțe sau de o altă afecțiune neurologică și nu îndeplinește criteriile pentru o tulburare de tip comportamental stereotip asociată cu o altă afecțiune neurodezvoltată (de exemplu, tulburare din spectrul autismului).

Dacă mișcările sunt mai bine explicate de autism, de o boală genetică rară sau de o tulburare neurologică, diagnosticul de tulburare cu mișcări stereotipe nu se aplică independent.

Specificatori – conform DSM-5

După ce sunt îndeplinite criteriile de diagnostic, DSM-5 recomandă specificarea formei clinice, în funcție de două dimensiuni:

1. Cu auto-vătămare / Fără auto-vătămare

Trebuie specificat dacă mișcările repetitive duc sau nu la auto-vătămare.

Cu auto-vătămare: Comportamentele stereotipe duc la leziuni cum ar fi lovirea constantă a capului, mușcături profunde, zgârieturi sau alte forme de traumatizare fizică. Copilul nu o face intenționat, dar corpul pare prins într-un cerc vicios al repetiției.

Fără auto-vătămare: Mișcările stereotipe sunt evidente și repetitive, dar nu pun în pericol integritatea corporală.

2. Asociată / Neasociată cu o altă afecțiune medicală sau tulburare de neurodezvoltare

Trebuie menționat dacă tulburarea cu mișcări stereotipe apare singură sau în contextul unei alte condiții, cum ar fi:
  • tulburarea din spectrul autismului
  • dizabilitatea intelectuală
  • tulburarea genetică (de ex. sindromul Rett sau sindromul Lesch-Nyhan)
  • afecțiuni neurologice

Asociată cu o afecțiune: mișcările fac parte dintr-un tablou mai complex, iar înțelegerea contextului e esențială pentru tratament.

Neasociată cu o altă afecțiune: mișcările stereotipe sunt tulburarea principală și nu sunt explicate de un alt diagnostic medical sau psihiatric.

În funcție de cât de des apar mișcările stereotipe, cât de greu pot fi întrerupte și cât de mult afectează viața de zi cu zi a copilului, severitatea tulburării poate varia. Există forme ușoare, unde comportamentele sunt discrete, nu interferează cu activitățile zilnice și nu pun copilul în pericol, poate e doar o mișcare repetitivă a mâinii atunci când e obosit sau emoționat. În formele moderate, stereotipiile devin mai frecvente și pot interfera cu învățarea sau relațiile sociale, necesitând adesea intervenție. În cele mai severe cazuri, apar comportamente auto-vătămătoare (cum ar fi mușcătura mâinilor sau lovirea capului), iar riscul pentru siguranța copilului este crescut, fiind nevoie de supraveghere și tratament specializat.

Elemente de diagnostic

Tulburarea cu mișcări stereotipe este caracterizată prin comportamente motorii repetitive, aparent lipsite de scop, cum ar fi legănatul corpului, fluturarea mâinilor, lovitul ritmic cu capul sau autostimularea prin mișcări repetitive ale membrelor. Aceste mișcări apar de obicei în timpul stării de veghe și pot crește în intensitate în perioadele de stres, oboseală, plictiseală, frustrare sau excitare emoțională. DSM-5 subliniază că aceste comportamente sunt intenționate, dar fără o funcție clară, ceea ce le diferențiază de ticuri sau de mișcări funcționale. Ele pot avea un caracter ritmic sau non-ritmic, și pot varia în intensitate de la mișcări ușoare și abia sesizabile până la gesturi ample, vizibile și uneori periculoase.

Aceste stereotipii încep în perioada de dezvoltare timpurie, dar pot persista și la vârste mai înaintate. Sunt mai frecvente la băieți decât la fete, iar în unele cazuri sunt asociate cu autovătămare, cum ar fi mușcarea mâinilor sau lovirea capului, mai ales la copiii cu dizabilitate intelectuală. Deși mișcările stereotipe pot fi observate și la copii tipic dezvoltați (mai ales în perioada preșcolară), diagnosticul de tulburare se pune doar atunci când comportamentul este suficient de frecvent, persistent și perturbator încât să afecteze semnificativ funcționarea socială, școlară sau alte domenii importante ale vieții.

DSM-5 notează că aceste comportamente nu trebuie să fie mai bine explicate de o altă afecțiune neurologică (precum boala Huntington, encefalita postvirală sau coreea), și nu trebuie să facă parte exclusiv din tabloul unei tulburări din spectrul autismului. Dacă sunt prezente într-un astfel de context, nu se diagnostichează separat, ci ca parte a tulburării de bază.

Prevalență

Mișcările stereotipe fac parte din repertoriul natural al dezvoltării motorii timpurii și pot apărea ocazional chiar și la copiii cu o dezvoltare tipică. De exemplu, legănarea corpului este relativ frecventă în copilăria mică și, în sine, nu semnalează întotdeauna o tulburare. Totuși, atunci când aceste mișcări devin complexe, frecvente, rigide sau interferează cu funcționarea zilnică, ele pot fi parte din tabloul unei tulburări neurodezvoltative – mai precis, din tulburarea cu mișcări stereotipe. În ceea ce privește prevalența, cifrele diferă în funcție de contextul clinic și de gradul de afectare. La copiii cu dezvoltare normală, mișcările stereotipe simple, precum legănarea, sunt relativ comune. Însă cele complexe cum ar fi lovirea capului, automușcarea sau fluturarea repetitivă a mâinilor sunt mai rare și apar în aproximativ 3–4% dintre copii.

La copiii cu dizabilitate intelectuală, frecvența crește semnificativ. Studiile arată că între 4–16% dintre acești copii manifestă forme variate de stereotipii motorii. În cazurile de dizabilitate intelectuală severă, procentul urcă chiar până la 10–15%, mai ales în instituțiile de îngrijire specializată, unde comportamentele auto-vătămătoare pot apărea ca formă extremă a acestei tulburări. Este important de precizat că simpla prezență a unei mișcări repetitive nu echivalează cu un diagnostic. Ce diferențiază o mișcare stereotipă ocazională de o tulburare clinic semnificativă este impactul asupra funcționării zilnice, rigiditatea mișcărilor și lipsa de răspuns la distragere sau redirecționare.

Debut și evoluție

Mișcările stereotipe tind să își facă apariția devreme, de regulă în primii 3 ani de viață. Acesta este un indiciu esențial pentru diagnostic, apariția lor precoce ajută la diferențierea față de alte tulburări cu simptome similare, care debutează mai târziu. În cele mai multe cazuri, mișcările sunt observate în perioada copilăriei mici: legănarea corpului, fluturarea mâinilor, balansarea capului sau automușcarea pot fi primele semnale. În cazul copiilor cu dezvoltare tipică, aceste comportamente pot apărea în momente de auto-liniștire, stres sau plictiseală și pot dispărea de la sine odată cu maturizarea sistemului nervos. Însă, atunci când ele persistă, se intensifică ori interferează cu dezvoltarea socială și funcționarea zilnică, este important să fie luate în serios. Pentru copiii cu dizabilitate intelectuală, debutul stereotipiilor este adesea mai timpuriu și intens. Aproximativ 80% dintre cei care manifestă stereotipii motorii complexe le încep înainte de vârsta de 3 ani. În plus, 12% dintre acești copii pot prezenta semne deja în intervalul 24–35 luni, iar 8% chiar mai devreme de 24 luni. De-a lungul timpului, evoluția tulburării este variabilă. La unii copii, comportamentele se reduc odată cu creșterea și pot chiar să dispară complet. La alții, în special în contextul unor tulburări neurodezvoltative sau al unei dizabilități intelectuale, stereotipiile pot persista ani întregi sau pot deveni mai complexe, mai frecvente și mai greu de redirecționat. În formele mai severe, ele pot duce chiar la auto-vătămare, manifestată zilnic, uneori în mod repetitiv și greu de suprimat fără intervenție specializată. Este esențial ca semnele precoce să fie recunoscute, iar copilul să beneficieze de o evaluare completă, pentru a se stabili dacă este vorba despre o tulburare izolată sau despre o manifestare în cadrul unui diagnostic neurodezvoltatativ mai amplu. Cu sprijinul adecvat și intervenții timpurii, unii copii pot învăța să-și autoregleze comportamentele și să le înlocuiască treptat cu strategii adaptative.

Factori de risc și prognostic

Tulburarea cu mișcări stereotipe este influențată de o serie de factori biologici, de mediu și genetici, care pot modela atât severitatea simptomelor, cât și răspunsul la intervenție.

Factori de mediu.
Izolarea socială este recunoscută drept un factor de risc important, în special pentru comportamentele de auto-stimulare care pot evolua în mișcări stereotipe însoțite de auto-vătămare repetată. De asemenea, stresul indus de medii nefavorabile poate precipita sau agrava manifestările stereotipe, iar frica intensă poate crește frecvența acestora.

Factori genetici și fiziologici.

O capacitate cognitivă mai scăzută este adesea corelată cu o probabilitate mai mare de a dezvolta comportamente stereotipe și cu o sensibilitate crescută la lipsa de intervenție. Tulburările genetice rare, precum sindromul Rett, în care capacitățile cognitive sunt sever afectate, sunt frecvent asociate cu forme complexe și persistente de mișcări stereotipe. Totodată, unii factori de mediu, cum ar fi stimularea redusă sau insuficientă, pot influența negativ dezvoltarea comportamentului motor adaptativ. Mișcările repetitive și auto-vătămătoare pot semnala un fenotip specific în cadrul unor sindroame genetice. De exemplu, în sindromul Lesch-Nyhan, mișcările stereotipe includ mușcarea buzelor sau a degetelor, în timp ce în sindromul Rett sau sindromul Cornelia de Lange se observă frecvent stereotipii orale. În plus, aceste comportamente pot apărea și în urma unor afecțiuni medicale dureroase nediagnosticate (de ex., otită medie, reflux gastroesofagian), caz în care auto-vătămarea devine o reacție la disconfortul fizic.

Elemente de diagnostic dependente de mediul cultural

Tulburarea cu mișcări stereotipe, fie că implică comportamente cu auto-vătămare, fie că nu, a fost observată în toate mediile rasiale, sociale și culturale. Totuși, este esențial ca în evaluarea clinică să se țină cont de atitudinile culturale față de comportamentele neobișnuite, deoarece acestea pot influența recunoașterea și interpretarea simptomelor. În anumite contexte culturale, mișcările stereotipe pot fi percepute ca acceptabile sau chiar neproblematice, în timp ce în alte contexte pot atrage atenția imediat și pot fi interpretate ca semn de patologie. Toleranța globală față de stereotipii variază semnificativ între culturi, iar clinicianul trebuie să evalueze comportamentele raportate în lumina normelor sociale și a gradului de acceptare local. Astfel, întârzierea în diagnosticare poate surveni nu doar din cauza severității clinice, ci și din modul în care comunitatea din care provine copilul înțelege și reacționează la aceste manifestări.

Diagnostic diferențial

Atunci când un copil sau adolescent prezintă comportamente motorii repetitive, este esențial să nu ne grăbim cu o etichetă. Mișcările stereotipe pot apărea și în alte contexte clinice sau chiar în dezvoltarea normală iar diferențierea corectă previne diagnosticarea greșită și intervențiile nepotrivite.

1. Dezvoltarea normală

Mișcările stereotipe simple, cum ar fi legănarea sau balansarea corpului, pot fi o parte firească din copilărie, în special în primii ani de viață. Aceste mișcări pot apărea în perioadele de tranziție între starea de somn și cea de veghe și de regulă, se diminuează pe măsură ce copilul crește.
Ce le diferențiază de o tulburare?
Ele sunt rare, apar în contexte previzibile, nu interferează cu funcționarea zilnică și pot fi ușor întrerupte prin distragerea atenției sau oferirea unui stimul alternativ.

2. Tulburarea din spectrul autismului (TSA)

Mișcările stereotipe sunt frecvent întâlnite și în autism, dar în acest caz sunt însoțite aproape întotdeauna de alte dificultăți: probleme în comunicarea socială, rigiditate cognitivă, lipsa reciprocității sociale.
Când suspectăm TSA?
Când comportamentele repetitive sunt doar o parte dintr-un tablou mai amplu, în care copilul evită contactul vizual, nu răspunde la nume, sau are dificultăți în a forma relații.

3. Tulburările de tip tic

Stereotipiile și ticurile pot părea asemănătoare, dar au diferențe subtile. Ticurile apar, în general, la o vârstă puțin mai mare (5-7 ani), sunt mai scurte, mai rapide și pot varia în timp.
Deosebire cheie?
Ticurile au adesea un caracter brusc, intermitent și pot fi însoțite de o senzație premonitorie (o nevoie de a face acel tic), în timp ce stereotipiile sunt mai ritmice, apar mai devreme și nu au legătură cu o senzație anterioară.

4. Tulburarea obsesiv-compulsivă (TOC) și tulburări înrudite

În TOC, comportamentele repetitive (ex: spălatul mâinilor, verificatul) sunt făcute pentru a reduce o anxietate resimțită din cauza unor obsesii, gânduri intruzive, adesea iraționale.
Spre deosebire de stereotipii:
Comportamentele din TOC sunt mai complexe, mai deliberate și urmează un tipar intern de gânduri obsesive. În stereotipii, nu există un "scop intern" conștient, iar comportamentele sunt mai spontane și aparente.

5. Alte afecțiuni neurologice și medicale

Există tulburări precum distoniile, coreea ereditară, discinezia tardivă sau efectele secundare ale unor medicamente (de exemplu, neurolepticele), care pot duce la mișcări involuntare asemănătoare stereotipiilor.
Ce trebuie făcut?
Evaluarea neurologică amănunțită și istoricul complet pot exclude cauze medicale. De asemenea, stereotipiile asociate unor sindroame genetice (ex: Rett, Lesch-Nyhan) au adesea caracteristici distincte și sunt parte a unui tablou clinic complex.

Comorbidități

Tulburarea cu mișcări stereotipe nu apare întotdeauna "singură". De fapt, în multe cazuri, aceste comportamente repetitive sunt doar o parte a unui tablou clinic mai amplu.

Mișcările stereotipe pot fi:

  • primare – adică apar în absența altor afecțiuni cunoscute,
  • sau secundare – adică fac parte din expresia unor tulburări neurogenetice sau neurologice mai largi.

Cele mai frecvente afecțiuni asociate:

  • Sindromul Lesch-Nyhan
    O boală genetică rară care implică tulburări metabolice, frecvent însoțită de comportamente autoagresive (cum ar fi mușcarea degetelor sau a buzelor).
  • Sindromul Rett
    O tulburare severă de dezvoltare neurologică care afectează în special fetițele, caracterizată prin pierderea abilităților dobândite și apariția mișcărilor stereotipe ale mâinilor (răsuciri, frecări continue).
  • Sindromul X fragil
    Cea mai comună cauză genetică a dizabilității intelectuale ereditare, adesea însoțită de mișcări stereotipe și tulburări de comportament.
  • Sindromul Cornelia de Lange,
  • Sindromul Smith-Magenis,
  • și alte sindroame genetice rare, pot include în tabloul clinic mișcări stereotipe persistente și repetitive, însoțite de întârziere globală în dezvoltare, dificultăți de învățare sau alte semne neurologice.

Concluzie. Dincolo de gesturi repetitive, o lume care cere înțelegere

Mișcările stereotipe nu sunt simple ticuri trecătoare. Ele pot ascunde o realitate neurologică profundă, o formă de reglare a stimulării interne sau chiar un strigăt nonverbal pentru confort. De la copiii care își leagănă corpul înainte de somn, până la adolescenții cu autism care își flutură mâinile când sunt supraîncărcați emoțional, stereotipiile vorbesc o limbă pe care o putem învăța, dacă privim cu empatie. DSM-5 subliniază că pentru diagnostic, mișcările trebuie să fie repetitive, aparent lipsite de scop și să interfereze semnificativ cu funcționarea zilnică. Mai ales când duc la autovătămare sau se intensifică în perioadele de stres sau plictiseală.

Studiile sugerează că aceste comportamente apar frecvent la copii cu dizabilitate intelectuală și în diverse sindroame genetice rare (precum Cornelia de Lange sau Smith-Magenis), dar pot apărea și la copii tipici, în forme benigne. Un studiu longitudinal publicat în Journal of Child Psychology and Psychiatry (2010) arată că aproximativ 20% dintre copiii sub 5 ani pot prezenta comportamente stereotipe tranzitorii, care dispar odată cu dezvoltarea.

Pe plan neurologic, s-a observat implicarea unor dezechilibre în circuitele dopaminergice și fronto-striatale, care reglează mișcarea, inhibiția și comportamentul repetitiv. De aceea, unele tratamente medicamentoase – în cazuri severe – implică stabilizatori sau antipsihotice atipice (ex. risperidonă), dar acestea sunt rezervate doar cazurilor care nu pot fi gestionate prin alte mijloace.

Intervențiile terapeutice eficiente includ:

  • Terapie comportamentală (ABA, PRT) – pentru diminuarea comportamentelor stereotipe și înlocuirea lor cu alternative funcționale;
  • Analiza funcțională a comportamentului – pentru a înțelege scopul mișcărilor (auto-stimulare? evitare? solicitare de atenție?);
  • Terapia ocupațională și senzorială – pentru a regla inputul senzorial și a susține autoreglarea copilului;
  • Intervenții psihoeducaționale cu părinții și cadrele didactice, care pot învăța cum să răspundă calm și constructiv acestor comportamente.

Cel mai important este ca diagnosticul să nu fie o etichetă, ci un început de înțelegere. Tulburarea cu mișcări stereotipe ne amintește că în spatele fiecărui gest repetitiv există o poveste de adaptare, de protecție, de încercare de a face față lumii. Iar rolul nostru ca psihologi este să o descifrăm cu răbdare.

Resurse utile pentru părinți și specialiști

În fața comportamentelor repetitive, părinții pot simți confuzie, teamă sau vinovăție. E important de știut că nu sunt singuri și că există resurse validate care pot oferi ghidaj și speranță. Mai jos, am selectat câteva surse de încredere:

Psihologia și neurobiologia mișcărilor stereotipe

  • DSM-5 – Manualul de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mintale, ediția a cincea – sursa oficială pentru criterii de diagnostic.
  • Lovaas O. I. (1987). Behavioral Treatment and Normal Educational and Intellectual Functioning in Young Autistic Children. Journal of Consulting and Clinical Psychology. Studiu fondator despre eficiența terapiei comportamentale intensive în reducerea comportamentelor stereotipe la copiii cu autism.

Pentru părinți – ghiduri și podcasturi

  • Autism Speaks – Resurse pentru stereotipii: autismspeaks.org – explică diferențele dintre comportamente autostimulatoare și simptome patologice.
  • Podcast: The Sensory Project Show – episodul "Why Does My Child Rock Back and Forth?" Un episod excelent despre cum să înțelegem comportamentele de auto-reglare.

Cărți recomandate

  • Uniquely Human: A Different Way of Seeing Autism – Dr. Barry Prizant O carte esențială care schimbă perspectiva asupra comportamentelor repetitive, văzându-le ca forme de adaptare, nu ca "simptome".
  • The Explosive Child – Dr. Ross Greene Deși nu e axată pe stereotipii, ajută părinții să înțeleagă comportamentele care par "necontrolate" sau "ciudate", cu empatie și strategie.
Creați un site gratuit!